خطوط انتقال در صدا
خطوط انتقال در صدا به دو دسته تقسیم میشود یکی ای خطوط انتقال متقارن یا بالانس سی متریک و دیگری خطوط انتقال نامتقارن یا آنبالانس و یا غیر سی متریک است که اغلب در شرایط حرفهای از نوع متقارن استفاده میشود .
جریان عبوری از این خطوط نیز به دو دسته تقسیم میشوند: الف) جریان با لول یا سطح پایین ب) جریان با لول یا سطح بالا ؛
جریان با لول سطح پایین سیگنالهایی هستند که پتانسیلی در حدود دهم میلیولت دارند یعنی اگر مرجع را سفر دبی بگیریم از هفتاد دبی تا بیست دیوی سطح سیگنال آنها متفاوت است این حالت بهطور خاص مخصوص خروجی میکروفن است منظور آن است که خروجی میکروفونها همیشه سطح پایین هستند در شرایط عادی خروجی حدود دو دهم میلیولت میانگین یک میکروفون دینامیک است که چیزی حدود منفی هفتاد دبی است این پتانسیل بسیار کم نیز در معرض میدانهای مغناطیسی و الکترو مونتی تیک قرار میگیرد بنابراین پساز وارد شدن این سیگنال به میکروفون نیاز داریم که برای تقویت آن را وارد یک تقویتکننده مقدماتی کنیم .
جریان با لیبل یا سطح بالا نیز سیگنالهایی هستند که دارای پتانسیلی از هفتاد تا بیست و چهار دبی میباشند و خطوط فایل ورد را تشکیل میدهند و دامنه آنها در شرایط حرفهای در حدود ولت است این حالت مخصوص خروجی نهایی میکسر ها انواع ضبطصوتها و گرام و غیره است البته ورودی این دستگاهها هم های لیبل و هم لال ول میباشد خطوط های لیبل ممکن است متقارن یا نامتقارن باشند ولی خطوط لال بل همیشه متقارن هستند.
انواع خطوط در صدا
خطای ورودی یا خروجی صدا از منابع صوتی مثل آمپلیفایر ها و غیره هستند .
خطوط نامتقارن
با توجه به شکل روبرو اگر قسمت ایزوله را برداریم سیم بسیار نازکی وجود دارد که دور محور تابیده و بافتهشده و نوع بافت آنها شبیه بافت موی است و به آن شیلد گفته میشود وسط آن کابلی است که دور آن عایق وجود دارد تا با شیل تماس نداشته باشد که به آن مغزی گفته میشود مغزی آن بهصورت افشان یا تکریمی است در اصطلاح مغزی را های ساید و شیلد را لو ساید گویند در این خطوط شیل به زمین آمپلیفایر و مغزی سیم اصلی است در سیگنالهای باله بل پایین از این نوع کابل استفاده میشود این قاب میتواند بیشتر اثر میدانهای مغناطیسی و استاتیکی و غیره را که وجود دارد از بین ببرد و حذف این میدانها با خط شیلد انجام میشود خط شیل در این خطوط دو عمل را انجام میدهد یکی مدولاسیون رفت و دیگر نویز و نیز اثر میدانهای مزاحم را میگیرد که البته خود اینموضوع نیز گاهی باعث دردسر میشود زیرا هر گاه طول کابل زیاد شود باعث میشود که نویز یا هوم در آن وجود داشته باشد همچنین میتواند بهعنوان یک گیرنده عمل کند و صدای رادیو را در نزدیکی آن میتوان شنید بنابراین در شرایط حرفهای نمیتوان از این کابل استفاده کرد در این شرایط خطوط نامتقارن برای سطح پائین کنار گذاشته شده و باید از خطوط متقارن استفاده کرد.
همچنین ببینید >> استودیو صدابرداری ارزان
خطوط متقارن
خطوط متقارن تقریباً شبیه خطوط نامتقارن هستند ولی در داخل آن بهجای یک مغزی از دو مغزی استفاده شدهاست که گاهی بهصورت افشان و گاهی بهصورت تکی دیده میشود این خطوط بهصورت یک رشته شیلد و دو رشته مغزی به صورت سیاه و قرمز است همچنین بین شیلد و دو مغزی مقداری نخ برای مقاومت کرد زن کابل وجود دارد که در برابر ضربههای احتمالی کابل را حفظ میکند یعنی مقاومت مکانیکی کابل را بالا میبرد در بعضی از کابلها اضافهبر نخ یک لای زر ورق جهت انعطاف دادن بیشتر به کابل در دو قسمت کابل قرار داده میشود بنابراین خطوط متقارن دارای سرشته حسن در شکل زیر نحوه وصل کردن یک سیستم نامتقارن به دستگاه را مشاهده میکنیم ضمنا ما در داخل دستگاه عملاً مسئله متقارن یا غیرمتقارن را نداریم در مقایسه بین مدار متقارن و نامتقارن ملاحظه میکنیم که در سیستم متقارن یک مدولاسیون مثبت و یک مدولاسیون منفی و یک نویز گیر شیلد که ارتباطی به سیگنال اصلی ما ندارد دیده میشود البته در بعضی از مدارها از ترانسهای استفاده میگردد که یک سر وسط از ترانس خارجشده و به زمین دستگاه متصل میشود همانطور که گفته شد اثر میدانهای الکتریکی و الکترومغناطیسی و الکترواستاتیکی بهصورت نویز وارد کابل میشود .

البته بهعلت جدا بودن شیلد از دستگاه مقداری از اثرهای میدانها توسط شیلد منعکس میشود ولی مقداری از آن وارد دو سیم شده و یا روی آنها اثر میگذارد که البته بهعلت تابیده شدن دوسیم به دور یکدیگر و همچنین وجود سیم وسط ترانس حذف میگردد طریقه حذف آن بدینصورت است که اگر فرض کنیم هر نویز دارای یک آلترناتیو و یک آلترناتیو منفی باشد آلترناتیو مثبت روی هر دو سیم با هم اثر کرده و این دو اثر یکدیگر را خنثی میکند و عملاً ولتاژی در دو سر آن نخواهیم داشت چون لازمه وجود نویز ولتاژ دوسر آن است درضمن اگر مقداری از نویز هنوز وجود داشته باشد توسط سنتر حذف میشود برای ایزوله کردن منابع تغذیه میکروفونها از دستگاهها و همچنین برای ایزوله کردن دستگاهها از یکدیگر از ترانس استفاده میشود که میتوان توسط همین ترانس خطوط متقارن را به نامتقارن تبدیل کرد دستگاههای کاسته خانگی همگی از نوع غیرمتقارن هستند.
همچنین ببینید >> قیمت میکس و مستر
انواع پلاک
بهطورکلی دو نوع پلاک برای اتصال میکروفون به دستگاهها به کار میرود پلاک کانن و پلاک دین (DIN)
شکل پلاک کانن بهصورت زیر است که سه پین و از نوع ایکس ال آر دارد که استاندارد بستن دینها بهصورت زیر است پین یک) همیشه شیلد است بین دو) همیشه دارای مدولاسیون مثبت اچپی است پینه سه) همیشه دارای مدولاسیون منفی اچپی است .
شکل پلاک دین در شرایط آماتوری یا غیرحرفهای هم استفاده میشود ولی انواع آماتوری دارای روکش و فاقد ضامن هستند و در شرایط حرفهای فاقد روکش و در روی پیچهای ضامن یک قالپاق غیاب پیچی وجود دارد که کار حفظ و نگهداری را انجام میدهد پلاکهای دین از نظر مقاومت در مقابل ضربه و کشش مقاوم قابلمقایسه با پلاکهای کانن نیستند و پلاک کانن خیلی بهتر است در اغلب موارد ما مجبوریم یک پلاک کانون را به یک پلاک دین وصل کنیم بنابراین باید نحوه وصل آنها را از لحاظ شماره بندی رعایت کنیم یک) پین یک همیشه مثبت اچپی است دو) پین دو همیشه شیلد است سه) پین سه همیشه منفی اچپی است .
همچنین ببینید >> استودیو صدا
مهم! برای امتیاز به این مطلب کلیک کنید
[کل: 1 میانگین: 5]