صدابرداری همزمان دو اجرای میکروفن در استودیو

حالت آف اکسیس میکروفن ها با زاویه ای متمایل و پشت به کارت صدا یا کنسول میکسر صدابرداری

صدابرداری همزمان دو اجرای میکروفن در استودیو ضبط صدا

صدابرداری همزمان گاهی در استودیو ضبط یکی از مواردی است که ممکن است با آن مواجه شوید.

در اینجا ما به شما نکاتی را اشاره می نماییم که می توانند شما را از این موضوع بعنوان یک چالش تا حدودی رها سازند.

با یک جستجو در میان منابع کتابی و اینترنتی من باب موضوع صدابرداری همزمان (Simultaneous recording) به نکات آموزشی خاصی بر نخوردم که بتوانم آن را برایتان بازگو نمایم.

اما بعنوان یکی از صدابرداران سطح شهر تهران از آنجاییکه در مواردی با متقلضیان این موضوع در استودیو خودم با آن مواجه شده ام تصمیم گرفتم که تجربیات خود را در این مورد با شما در میان بگذارم.

زمانیکه اولین بار به ضبط همزمان با دو میکروفن در استودیو خود می اندیشیدم بنا بر موضوع آکوستیک و ایزوله بودن فضا این تصور در ذهنم وجود داشت

که در شرایطی که دو خواننده یا دو گوینده بخواهند در استودیو به صورت ریل تایم و همزمان با هم اجرا کنند و از آنها صدابرداری کنیم باید دو فضای ایزوله مجزا برایشان فراهم کنیم

تا نشت صدای یک اجراکننده در میکروفن دیگر وارد نشود و تاثیر نگذارد.

ولی با کمی تحقیق بیشتر و متوجه شدم که نه! واقعا نیازی نیست که دو میکروفن در دو فضای ایزوله جداگانه کار گذاشته شوند.

واقعیت این است که میکسر و یا کارت صدای شما همزمان به ترکیب دو میکروفن می پردازند و از این حیث نیاز به نگرانی نیست.

البته نکاتی را باید مورد توجه قرار دهید.

اول اینکه شما باید همزمان از میکروفن های به نسبت خوب استفاده نمایید.

هرچند لزومی ندارد که حتما آنها حتما دو میکروفن یک نوع و یک شکل باشند.

فقط کافیست دو میکروفن نسبتا با کیفیت داشته باشید که سیگنال ورودی و و خروجی نسبتا مشابهی با هم داشته باشند.

اینطور نباشد که گویی همزمان یک گوینده صدایش در یک پارک و دیگری صدایش در محیطی دیگر به نظر برسند.

استفاده از میکروفن های خوب که در خروجی تفاوت خیلی زیادی با هم ندارند

دوم اینکه قانون سه به یک اینجا نیز حتما رعایت شود.

یعنی فاصله یک گوینده تا میکروفون خود تقریبا یک سوم فاصله تا میکروفون گوینده دیگر باشد.

رعایت قانون سه به یک در میکروفن گذاری همزمان

 

شما گاهی می بینید که خود متقاضیان استودیو صدابرداری در صورتیکه آمادگی اجرای دقیق و همزمان نداشته باشند

پیشنهاد می دهند هر اجرا در لاینی مختلف و در دو زمان رکورد شوند.

یعنی مثلا اول یک گوینده با یک میکروفن اجرا کند و وقتی اجرایش تمام شد گوینده دیگر ضبط خود را انجام دهد.

ولی اگر درخواست اجرای همزمان نیز داشتند ترس به خود راه ندهید.

صدابرداری همزمان دو اجرای میکروفن در استودیو

آنها می توانند از طریق یک میکرفون خوب (مثلا کاندنسر) هر دو روی یک میکروفن همزمان اجرا کنند.

یا اینکه برایشان دو میکروفن خوب با فاصله مناسب (با قانون یک به سه) قرار دهید و شروع به رکورد کنید.

سوم: نکته ای که خیلی در رکورد همزمان با دو میکروفن نباید از قلم بی افتد میزان لول gain و volume هر میکروفن روی کارت صدا و میکسر شماست.

اگر تناسبی میان گین و ولووم ورودی میکیروفن ها برقرار نباشد ممکن است شما با یک حالت فیدبک خفیف در خروجی ضبط خود مواجه باشید.

یعنی چون یک میکروفن مثلا سطح gain و volume کمتر یا بیشتری داشته باشد

حالتی را پیش می آورد که انگار یک میکروفن در فاصله کمتر و یک میکروفن با فاصله بیشتری از منبع صدای گوینده قرار گرفته اند.

شما در چنین حالتی ممکن است صدای فیدبک را در هدفون خود شبیه به صدای جیرجیرک در پشت زمینه صدای قویتر بشنوید.

راه حل این موضوع نیز با تنظیم gain و volume و یا تنظیم فاصله گذاری هر یک از میکروفن ها با گویندگان می باشد.

خلاصه نکات مهم در صدابرداری همزمان

پس در انتهای این مقاله بطور خلاصه نکات مهم در صدابرداری همزمان دو اجرای میکروفنی در استودیو را می توانیم شامل موارد زیر اشاره نماییم:

  • استفاده از میکروفن های خوب با کیفیت صدابرداری نسبتا مشابه

  • رعایت فاصله در میکروفن گذاری (قانون سه به یک)

  • تناسب gain و volume

در آخر یک نکته دیگر را هم اضافه می کنم بعنوان یک دیدگاه و یا اصل کلی که من ندیدم لزوما همه جا آنرا رعایت کنند.

آن هم جهت میکروفون هاست در صدابرداری همزمان.

این اصل را استاد رامین مظاهری در کلاس های صدابرداری شهرصدا به ما گفتند.

اینطور نباشد که هر میکروفن در یک جهت نامنظم قرارداشته بشد.

سعی کنید میکروفن ها به حالت آف اکسیس باشند و با زاویه ای متمایل و پشت به کارت صدا یا کنسول میکسر شما قرار داشته باشند (در مورد میکروفن های کاردیوئید)

حالت آف اکسیس میکروفن ها با زاویه ای متمایل و پشت به کارت صدا یا کنسول میکسر صدابرداری