صدابرداری و میکروفن گذاری سازهای زهی آرشه ای (ویولون – ویولا – چلو و ویولنسل استند باس)
0 (0)

صدابرداری و میکروفن گذاری سازهای زهی آرشه ای (ویولون - ویولا - چلو و ویولنسل باس راید)

میکروفون گذاری سازهای زهی آرشه ای در استودیو صدا

سازهای زهی آرشه ای ویولن، ویولا، ویولن سل و استند باس از جمله معروف ترین سازهای زهی آرشه ای هستند و و مادر اینجا درباره صدابرداری و میکروفن گذاری آنها می گوییم.

سازهای زهی آرشه ای از این نظر که شبیه ساز های زهی زخمه ای هستند سیم های شان از بالای رودست صفحه انگشت‌گذاری تا خرکی که روی یک بدن تو خالی نشده کشیده شده‌اند و بدنه با سیم‌های مرتعش رزونانس می کند اما آنها فقط دارای ۴ سیم هستند و فاقد پرده فلزی در روح دسته هستند فواصل با محل انگشت گذاری نوازنده روی رودست تعیین می‌شوند تفاوت دیگر این است که سیم ها به وسیله یک آرش روی سیمها کشیده می‌شود ارتعاش می‌کنند و به همین دلیل نسبت به سیم هایی که با انگشت با مضراب نواخته می شوند خیز صدای ملایم تری تولید می‌کنند خرک یک ساز آرشه ای به صفحه روی وزن می‌شود که به کمک یک تیرک متصل به صفحه پشت در جای خود تصویب شده است همچنین وجود حفره هایی به شکل اف در صفحه روی ضروری است زیرا به هوا اجازه می دهد برای ایجاد تشریف به داخل بدن وارد شود گستره پویایی سازهای زهی آرشه ای از اکثر سازهای دیگر ارکستر کمتر است.

ویولن 

چهار سیم ویولن برای فاصله های پنجم درست میشوند گستره بسامد اصلی آنها ۳۱۳۶ تا ۳۹۶ هرتز و وسط هماهنگ هایشان از چهار ۱۵ کیلو هرتز است ویولون بسامدهای پایین تر را در یک الگوی تقریباً کروی منتشر می کند هرچه بسامد ها بالاتر روند آنها را تقریباً به طور یکنواخت در جلو و عقب منتشر می‌کند زیرا هر دو صفحه رویی و زیرین برای رزونانس کردن با سیم ها طراحی شده اند بالاترین بسامد را اضافه روی و رو به بالا منتشر می‌شوند.

میکروفن گذاری ویولن و ویولا
میکروفن گذاری و صدابرداری ویولن و ویولا

ویولا

ویولا در اصل نوع بزرگتر و با کوکب متر ویولون است سیم های آن یک پنجم پایین تر از ویولون کج میشوند گستره بسامد اصلی آنها ۱۳۱ ۱۱۷۵ هرتز و وسعت هماهنگ هایشان از هشت و نیم تا دو کیلو هرتز است الگوی انتشار آنها شبیه ویولون است اما به علت پایین تر بودن گستره بسامدهای ویولا ویژگی جهتی بودن آن کمتر است.

ویولنسل (چلو)

سیم های ویولن سل یک اکتاو کامل پایین تر از ویولا کج میشوند گستر حبس آمده اصلی آنها از ۶۵ تا ۶۹۸ هرتز و وسط هماهنگ هایشان از یک تا شش و نیم کیلو هرتز است الگوی انتشار ویولنسل نسبت به الگوی تک جهتی تمام جهتی تر است اما تحت تاثیر وضعیت محل اجرا نیز می تواند باشد ویولون سل از طریق یک میله نوک تیز که به آن متصل است روی زمین قرار می‌گیرد بعضی از ارتعاشات به کف منتقل می‌شوند که بسته به ضریب جذب مواد موجود در کف و اینکه میله در یک ماده پلاستیکی یا چوب فرو رفته باشد امواج صدا از کف منعکس شده یا جذب می گردند.

باس (استند باس)

سیم های باس به جای فاصله های پنجم در فواصل چهارم کوک می شوند گستره بسامد اصلی آنها از ۴۱ الی ۱۹۴ هرتز و وسعت هماهنگ هایشان از ۱ تا ۵ کیلو هرتز است. باس صدا را به صورت تمام جهت منتشر می‌کند و از آنجا که شبیه ویولون سل مستقر می شود صدای آن تا حدی متاثر از جنس مواد موجود در کف می باشد.

میکروفون گذاری سازهای زهی آرشه ای

از آنجا که گستره دینامیکی ساز های زهی آرشه ای وسیع نیست بسته به حجم صدای مورد نیاز باید با استفاده از چندین ساز یا میکروفون گذاری چندگانه و یا هر دو صدا را تقویت کرد.

نیاز به تقویت صدا با کمبود نوازنده های ماهر در بیشتر گروه ها تشکیل می شود و اگر بخواهید تعداد آنها را تا حد کافی افزایش دهید هزینه دستمزدشان بسیار زیاد خواهد شد به طور خاص در مورد ویولن و ویولا با قرار دادن میکروفون چند فوت بالاتر از ساز و با نشانه گیری به سمت وجه جلوی آن و با فرض آکوستیک نسبتاً زنده محیط صدای باز و طبیعی تولید میشود با وجود اینکه انتشار صدا تا بسامد ۵۰۰ هرتز یکنواخت است بسته به نوع میکروفون ممکن است یک میکروفون به تنهایی نمی تواند به اندازه کافی بسامد های انتهای پایین را دریافت کند بنابراین نمی تواند صدایی قوی تولید کند.

میکروفون گذاری در زیر و روی ساز تضمین می‌کند که بسامد های بالاتر از ۵۰۰ طبس که عمود بر صفحه روی منتشر می‌شوند از بالای ساز و بسامد های پایین هم از بالا و هم از پایین ساز دریافت می شوند با این تکنیک صدای یک ساز شبیه چند سال و صلاح چند ساز شبیه صدای چندین ساز می گردد با این وجود انجام اورداپ تاثیر بیشتری در افزایش حجم صدا خواهد داشت.

روش افزایش حجم صدا در صدابرداری ویولن و ویولا
روش افزایش حجم صدا در صدابرداری ویولن و ویولا

با میکروفون گذاری در فاصله چند اینچی کنار یا بالای سیم های ویولن صدای ویولن محلی تولید می شود هرچه میکروفون به سیم ها نزدیکتر شود صدا کلفت تر خشن تر یا گوش خراش تر می گردد اما دقت کنید که هنگام میکروفون گذاری نزدیک در روی سازهای آرشه‌ای صدای ساز با صدای کشیده شدن عاشق توست نوازنده‌ها تداخل نکند به طور معمول در ویولن سل و یا باز آکوستیک با قرار دادن میکروفون در فاصله دو تا سه فوت (حدود 24 اینچ) از خرج صدایی شفاف تر تولید می شود و با میکروفون گذاری در نزدیکی حفره اف صدای حاصل پرحجم تر خواهد بود با قرار دادن یک میکروفون تماسی در پشت خرک صدایی محصول و کم حجم تولید می شود.

در مورد یک ساز با سر انگشتی که در موسیقی جاز به کار می‌رود بعضی ها برای دستیابی به صدای قوی تر ترجیح می‌دهند یک میکروفون را با گیره خرک یا حفره اف بچسبانند یکی از خطرات این تکنیک آن است که ممکن است به جای صدای قوی صدای نازک و با بسامدهای میانی شدید دریافت شود در میکروفون گذاری نزدیک یک ساز با سر انگشتی خیز صداها دریافت می‌شود همچنین اگر میکروفون گذاری نزدیک موجب تولید صدای بسیار غرنده شد برای اصلاح آن و سمت های بم را کمی فشرده یا کمپرس کنید و یا بعضی از بسامدهای انتهای پایین را با دقت تضعیف کنید اما مراقب تغییر بسامد های پایین صدای ساز باشید.

سه روش میکروفن گذاری ویولن سل یا راید باس
سه روش میکروفن گذاری ویولن سل یا استند باس

میکروفون های خازنی و روبانی مخصوصاً برای سازهای زهی آرشه ای مناسب هستند میکروفون های خازنی بر غنای صدای سیم ها افزوده و جزئیات را تقویت می کنند میکروفون های روبانی صدای پرطنین و رسا و گرم تولید می کنند هر چند که ممکن است جزئیات صدا در بسامدهای انتهای بالا دچار افت شود میکروفون های خازنی به دلیل پاسخ گذاری بسیار خوب شان برای سازهای زهی مضرابی نیز ترجیح داده می شوند.

مهم! برای امتیاز به این مطلب کلیک کنید
[کل: 0 میانگین: 0]