میکروفون الکترومغناطیسی و میکروفون‌ پیزو الکتریک (کریستالی)
0 (0)

معرفی میکروفون الکترومغناطیسی و میکروفون‌ پیزو الکتریک (کریستالی)

میکروفون الکترومغناطیسی از یک آهن‌ربای نعلی شکل تشکیل‌یافته که دور قطبین آن سیم‌پیچ قرار دارد و ممبران آن از جنس فولاد است.

وقتی‌که بر اثر ارتعاشات صوتی ممبران مود مرتعش می‌شود صفحه فولاد به دو قطب آهن‌ربا دور و نزدیک می‌شود بنابراین میدان مغناطیسی در دو قطب تغییر می‌یابد و این میدان در داخل آهن‌ربا نیز تغییر می‌کند روی سیم پیچ‌ها یک جریان الکتریکی القا می‌گردد که ریتم تغییر ارتعاشات صوتی است که روی ممبران وارد می‌آید در نوعی دیگر از میکروفون الکترومغناطیسی بخشی از ممبران را که در برابر قطب‌های آهن‌ربای ان اس دائمی است با پولکی از آهن‌ربای نرم می‌پوشانند تا لرزش‌های این پولک آهنی مقاومت مغناطیسی شکاف هوایی را تغییر دهد بنابراین لرزش ممبران باعث ایجاد جریانی در سیم پیچ‌های روی آهن‌ربا می‌شود راندمان میکروفون الکترومغناطیسی، کمتر از میکروفون‌های ذغالی است ولی باند فرکانسی وسیع‌تری دارد این میکروفون به‌علت وزن زیاد آن در حال حاضر استفاده زیادی ندارد و همچنین وزن زیاد ممبران بازدهی میکروفون را در فرکانس‌های بالا کاهش می‌دهد .

همچنین ببینید >> استودیو صدابرداری و ضبط صدا در اوقاف و شمیران نو

 

میکروفون‌ پیزو الکتریک (کریستالی)

بعضی از عناصر مانند بلور کوارتز نمک راشل و دی هیدرو فسفات آمونیوم و مواد سرامیکی ریخته‌شده از قبیل تیتانات دوباریم دارای خاصیت پیزوالکتریسیته هستند.

یعنی از بلورهایی که در مقابل حرارت پایدار و به‌صورت خطی کار می‌کند، بلور کوارتز است که در الکترو آکوستیک از آن برای ساخت میکروفون بلندگو و پیکاپ‌های گرام استفاده می‌شود.

نوع بلوری که بیشتر به کار می‌رود بلور و یا برش X نامیده می‌شود که مانند شکل از بلور طبیعی بریده می‌شود میکروفن‌های کریستالی میکروفونی است که در آن از خاصیت پیزوالکتریسیته بعضی از کریستال‌ها استفاده می‌شود.

برش X در میکروفن میکروفون_ پیزو الکتریک (کریستالی)

همچنین ببینید >> استودیو صدابرداری و ضبط صدا در هنگام و میدان الغدیر

تغییر تو فشار وارد بر روی این نوع کریستال جریان متناوبی متناسب با فشار وارد در دو سر کریستال ایجاد می‌کند. دو نوع میکروفون کریستالی وجود دارد. یک نوع از آن فشار صوت مستقیماً بر صفحه کریستال تأثیر می‌کند که دارای بازده بسیار کم در حدود چهار دهم ولت برای هر میکروبار است و نوع دوم فشار صوت به یک ممبران فلزی وارد می‌شود و هر که حرکات ممبران به وسیله میله‌ای که در پشت آن قرار دارد به کریستال منتقل می‌شود که البته این نوع دارای بازده بیشتری در حدود یک تا دو میلی‌ولت بر میکروبار است .

همچنین ببینید >> استودیو صدابرداری

از میکروفون پیزو الکتریک تا حدود پانزده سال پیش در ضبط صوت‌های خانگی استفاده می‌شد ولی هم‌اکنون دیگر استفاده نمی‌شود. زیرا عرض باند آن حدود هفت تا هشت کیلوهرتز است که پهنای آن کم است در نوع دوم میکروفن ارتعاشات صوت توسط دیافراگم کریستال منتقل و اختلاف پتانسیلی دریافتی در خروجی زیاد می‌شود ولی پهنای باند نوار فرکانس نسبت‌به حالت اول کمتر است. پهنای باند نوار پاسخ فرکانس میکروفون کریستالی بین بیست تا ده هزار هرتز است که حدود پنج دسی‌بل نسبت به حساسیت متوسط تغییرات دارد. حساسیت متوسط این میکروفون پنجاه دسی‌بل برای کیلو ولت در هر میکروبار است .

همچنین ببینید >> استودیو صدابرداری و ضبط صدا در بهشتی عباس آباد

مهم! برای امتیاز به این مطلب کلیک کنید
[کل: 0 میانگین: 0]