میکروفون گذاری پیانو > صدابرداری پیانو رویال و دیواری
0 (0)

میکروفن گذاری و صدابرداری پیانو

میکروفون گذاری پیانو > صدابرداری پیانو رویال و دیواری

میکروفون گذاری پیانو بزرگ رویال

میکروفون گذاری پیانو بزرگ رویال a

 

.A. دو میکروفون جهتی یکی روی تخته صدای پیانو به طور عمده برای دریافت صدای مستقیم و دیگری در فاصله چند فوتی و روبروی درپوش که بالا کشیده شده برای دریافت بازتاب‌های در پشت قرار میگیرد و صدای طبیعی و باز تولید می‌کنند که اگر آکوستیک محیط مناسب باشد پرحجم تر نیز می شود.

میکروفون گذاری پیانو بزرگ رویال b
میکروفون گذاری پیانو بزرگ رویال b

B. یک میکروفون جهتی در بالا و روبه روی سیم های بالا زیر و یک میکروفون جهتی در بالا و روبروی سیم های پایین با هم مخلوط استریوی خوبی با تفکیک بیشتر بسامدهای بالا و پایین تولید می کنند.

 

میکروفون گذاری پیانو بزرگ رویال c

C. قرار دادن میکروفون ها درست درباره چکش ها صدای به هم خوردن چکش و سیم را به صدای پیانو اضافه می‌کند در این آرایش خاصی یک میکروفون روبانی برای افزایش گرمی صدا بسامدهای پایین را دریافت می‌کند و یک میکروفون با پاسخ بسامدی شفاف صداهای با بسامد بالا را برای افزودن به وضوح آنها دریافت کند در این تکنیک ممکن است صدای آزار دهنده پدال نیز دریافت شود برای پخش پتانسیل کامل پاسخ بسامدی پیانو و گستره پویایی آن در تکنیک‌های بی و سی لازم است که علاوه بر میکروفون های فوق میکروفون هایی نیز در فاصله چند فوتی از پیانو قرار بگیرند.

میکروفن گذاری پیانو

انتشار صدا از یک پیانو به طور معمول عمود بر تخت صدا و در یک پیانو بزرگ عمدتاً به سمت بالاست صدای سیمهای بسامد پایین تر تمام جهتی طرح منتشر می‌شوند صدای سیمهای بسامد بالاتر در نزدیکی یک محور عمود بر تخت صدا انتشار می‌یابند درپوش نیز عامل مهمی در انتشار صدای پیانو است اما جهت آن بستگی به زاویه دارد که در درپوش تحت آن زاویه باز شده است به علت ماهیت ضربه‌ای به صدا درآوردن سیم ها شیوه صدا تحت تاثیر شدت ضربه وارد شده برسیم است در سیم هایی که ضربه محکم با آنها وارد می‌گردد هماهنگ های بالاتر نمایان تر میشوند سیم هایی که ضربه آرامی به آنها وارد میشود صدای گرم تری تولید می کنند.

صدابرداری ساز پیانو
صدابرداری ساز پیانو

میکروفون گذاری پیانو ها پیانو برای فرم‌دهی صدا امکانات بیشماری دارد ولی ویژگی صدای پیانو بیش از سازهای دیگر به کیفیت خود پیانو بستگی دارد پیانوهای رویال کوچکتر ممکن است در بسامد های انتهای پایین صدایی که در و بی روح داشته باشند پیانو های قدیمی با پیانو هایی که در اثر استفاده زیاد آسیب دیده اند ممکن است صدایی بم و گونگ داشته و دنگ دنگ ضربه هایشان به گوش برسد به طور کلی پیانوهای اشتیاق و طوری طراحی و ساخته شدند که صدای پر احساس و نغمه سان تولید میکنند پیانو های یاماها صدایی قاطع و محکم با خیزهای قوی تر دارند شرکت بوسندورفر با اضافه کردن نیم پرده در محدوده باس بهترین صداقت دارد طنین صدا را افزایش دهد با تکنیک میکروفون گذاری و پرورش ایده پردازش سیگنال نمی توان صدای یک پیام را از که داری به شفافیت از نحیفی به پرحجم ای یاسی زیبا و ملایم تغییر داد اما می توان تغییراتی را در آن ایجاد کرد چندین تکنیک میکروفون گذاری مشترک برای پیانو بزرگ و پیانو دیواری وجود دارد.

میکروفون گذاری پیانو دیواری

میکروفون گذاری پیانو دیواری

‌a. برای میکروفون گذاری به صورت مونو یک میکروفون را در بالا و روی سر برای تولید صدای طبیعی و یا پشت خط صدا برای تولید صدایی پرتر اما محدود قرار می دهید.
B. در حالت استریو دو میکروفون یکی برای دریافت بسامدهای انتهای پایین و دیگری برای دریافت بسامدهای انتهای بالا روی سر باز و یا پشت تخته صدا قرار دهید همچنین می توان میکروفون ها را برای دریافت صدای ضربه چکش در داخل پیانو نیز قرار داد هنگام فاصله گذاری میکروفون ها قانون ۳۱ را خاطر داشته باشید.

اگرچه تکنیکهای نشان داده شده در شکل بالا از جمله تکنیک های متداول میکروفون گذاری پیانو بزرگ هستند اما این واقعیت را نشان می دهد که شما باید برای گرفتن صدای کامل از پیانو از آن فاصله بگیرید زیرا گستره پویان می‌تواند بسیار وسیع باشد در حالی که در فواصل نزدیک فقط بخشی از ۱۰۰ آشکار می شود به دلیل اینکه در ضبط صدا مشکل افزوده نشر در سایر سالها در میکروفون های پیانو وجود دارد بنابراین رعایت فواصل نزدیک تر میکروفون تا منبع ضروری است از آنجا که روی محور خرک ریل نسبت به راستای افقی صفحه کلید پیانو صدای بیشتری وجود دارد سعی کنید به جای میکروفون گذاری در عرض پیانو در طول آن میکروفون گذاری کنید با اینکه صدایی وسیع‌تر پرحجم تر و بازتولید می‌شود اما در این صورت تصویر استریو واضح و مت های پایین و بالا به علت مخلوط شدن زیاد صداها فدا می شود.

میکروفون گذاری پیانو در روی محور خرک - ریل
میکروفون گذاری پیانو در روی محور خرک – ریل
مهم! برای امتیاز به این مطلب کلیک کنید
[کل: 0 میانگین: 0]