صدابرداری ساکسیفون کلارینت ابوا و باسون > میکروفون گذاری
5 (1)

صدابرداری ساکسیفون کلارینت ابوا و باسون

صدابرداری ساکسیفون کلارینت ابوا و باسون > میکروفون گذاری

برای صدابرداری ساکسیفون بهتر است قبل از هر چیز با ساز ساکسیفون آشنا شویم.

ساکسیفون

 خانواده ساکسیفون شامل سوپرانو آلتو تنور و باریتون است. ساکسیفون دارای شکل مخروط با یک دهانه مخروطی است که به سمت بالا انحنا پیدا میکند. به جز ساکسیفون سوپرانو که ممکن است صاف باشد عمده صدای ساکسیفون از سر شیپوری آن منتشر می‌شود. اما حفره‌های صدا نیز جزئیات مهم را تولید میکنند. گستره و ساعت های اصلی ساکسیفون برای انواع آن تقریباً به صورت زیر است :

  • سوپرانو ۲۰۰ تا ۱۱۰۰ هرتز

  • باریتون ۸۰ تا ۴۰۰ هرتز

  • آلتو ۱۳۸ تا ۸۲۰ هرتز

  • تنور ۱۰۰ تا ۶۰۰ هزار.

میکروفون گذاری ساکسیفون

با نشانه گیری یک میکروفون از بالای سر شیپوری به طرف حفره ها صدای مخلوط شده و طبیعی تولید می شود. میکروفون گذاری بسیار نزدیک به ساز ممکن است باعث شنیده شدن صدای دمیدن صداهای اضافی دهم هنگام نواختن یا صداهای بیش از حد کلیدها شود.

صدابرداری ساکسیفون

آموزش تصویری صدابرداری ساکسیفون و میکروفن گذاری 

 

کلارینت

کلارینت یک لوله تک قمیش است که به هنگام نواختن سر مخروطیان تقریبا عمود بر کف قرار می‌گیرد. گستره و سنت های اصلی آن از ۱۶۵ تا ۱۵۶۸ هرتز و گستره هماهنگ های آن از ۲ تا ۱۰ کیلو هرتز است. صدا از دهنی و قمیش حفره های کناری و از سر مخروطی آن تولید می‌شود. صداهای بازتابیده از کف اتاق نیز ممکن است بر صدای کلارینت تاثیر بگذارند.

صدابرداری کلارینت با کمک میکروفن مخصوص یقه ای
صدابرداری کلارینت با کمک میکروفن مخصوص یقه ای

میکروفون گذاری کلارینت و ابوا و باسون

**لطفا توجه نمایید که صدابرداری و میکروفن گذاری کلارینت و ابوا و باسون همانند هم هستند **

در روی حفره های انگشتی به سمت یک سوم پایین قرار دهید زیرا بیشتر صدا ها از یک قسمت ساز می‌آیند. در میکروفون گذاری روی کلیدهای هر ساز از قرار دادن میکروفون نزدیک ساز اجتناب کنید. در غیر اینصورت صدای حرکت کلید ها شنیده خواهد شد. در زمان فراموش نکنید که میکروفون گذاری کلارینت و ابوا بسیار به هم شبیه هستند.

صدابرداری ابوا و کلارینت و باسون

ویژگی سازهای بادی چوبی کوچک سازهای بادی چوبی خواهی یک سلول باز باشد (مثل کلارینت)، خواه دو سر آن باز باشد مثل فلوت ، به وسیله طول لوله و باز و بسته کردن حفره های لوله تنظیم میشود. لوله ای که یک سر آن باز باشد هم آهنگ های فردی یعنی هم آهنگهای سوم، پنجم، هفتم و … قوی تری دارد. یک لوله با دو سرباز و لوله های با دهانه مخروطی آب و باسن هماهنگ های طبیعی قوی تری دارند. دوم، سوم ، چهارم، پنجم و … قمیش مرتعش و حفره‌های صدا هم آهنگ های خاص خودشان را تولید میکنند. به طور معمول بسامدهای بالاتر از سر مخروطی و بسمت پایین تر از حفره ها منتشر می شوند.

میکروفن گذاغری صحیح برای ساز ابوا
میکروفن گذاغری صحیح برای ساز ابوا

ابوا و باسون بسامدهای اصلی عبور و باسن به ترتیب ۲۶۱ تا ۵۶۸ هرتز و ۶۲ تا ۵۸۷ و گستره هماهنگ های آنها دو تا ۱۲ کیلو هرتز و ۱ تا ۷ کیلو هرتز است. این دو ساز علیرغم پاسخ بسامد نسبتاً باریک و گستره پویایی محدودشان غنی از هم آهنگ ها و فر آهنگ ها هستند. صدای آبوا از دهنی و قمیش حفره های صدا و سر شیپوری آن ساخته می شود. همانند کلارینت به سوی کفش نشانه گیری شده و توسط صداهایی که به وسیله کف جذب و یا از کف بازتابی نمی گردند تحت تاثیر قرار می گیرد. منحنی جهت انتشار صدای باسون در انتها صعودی بوده و به سمت صفحه نشانه گیری می شود. در صورتی که سقف به اندازه کافی بلند باشد معمولاً صدای کلی باسن تحت تاثیر قرار نمی گیرد.

میکروفون گذاری سازهای بادی چوبی ابوا و باسون

سازهای بادی چوبی مثل فلوت، کلارینت و عبور از جمله سازهای هستند که صدای نسبتا ضعیفی دارند و دارای گستره پویایی محدودی هستند. ساکسیفون های آلتو، تنور و باریتون صدای قوی تری تولید می کنند. در صورتی که میکروفون گذاری و ترکیب صدا با دقت کافی انجام نگرفته باشد یا در صورت تمایل صدابردار سازهای بادی چوبی با نواک بالاتر مثل فلوت ، کلارینت، ساکسیفون سوپرانو را میتوان از سازهای با صدای قوی تر جدا کرد. از آنجا که بیشتر از سازهای بادی چوبی سازهای قوی نیستند ممکن است تمایل به استفاده از میکروفون گذاری نزدیک شوید. اما به دلیل نحوه انتشار صوت در این سازها صدای دریافتی از این روش نامنظم و نامتوازن خواهد بود. بنابراین آنها را باید در فاصله بندازه کافی دور میکروفون گذاری کرد طوری که صدای دریافتی مخلوط شده و طبیعی باشد.

روش مناسب صدابرداری ابوا
روش مناسب صدابرداری ابوا

در کلارینت و آبوا برای تعیین موقعیت میکروفون باید باریکه محدوده انتشار بسامدهای بالا در صفحه قائم مقابل نوازنده و بسامد های منتشر شده از سر شیپوری را که از کف بازتابیده می شوند در نظر گرفت. در میکروفون گذاری نزدیک این تماس‌ها و ناهمگونی ها تقویت می شوند. اگر ناگزیر به استفاده از میکروفون گذاری نزدیک هستید به جای اینکه میکروفون را درست در مقابل سر شیپوری بگذارید در کنار آن قرار دهید. اینکار باعث رفع بسیاری از ناهنجاری های صوتی می شود. همچنین میکروفون گذاری در نزدیکی سر شیپوری خطر نشر را کاهش داده و صدا را شفاف تر و قدرت آن را بیشتر می‌کند.

یک روش دیگر میکروفون گذاری به سمت یک سوم و پایینی ساز و به اندازه کافی دور از آن است که برای مخلوط کردن صدای دریافتی از حفره های انگشت گذاری و سرش شیپوری ساز استفاده میشود. ساکسیفون ها بیشتر صدا را از سر شیپوری و مقداری از آن را هم از حفره ها منتشر می‌کنند. اما نسبت صدای منتشر شده از حفره ها و سر شیپوری با باز و بسته شدن کلید ها تغییر می کند.

صدابرداری و میکروفون گذاری ساکسیفون ها در نزدیکی سر شیپوری صدای شفاف نازک و شدید تولید می کند. در صورتی که میکروفون بیش از حد سر شیپوری نزدیک شود و بسامد های بالا مشخص تر شده و صدای حاصل زیر (سوت مانند) یا گوشخراش خواهد بود. میکروفون گذاری در نزدیک حفره‌ها به صدا حجم موجودیت و گر می بخشد. در کل با نشانه گیری میکروفون بالای سر شیپوری ساز به سمت حفره‌ها صدای مخلوط تر و طبیعی تر دریافت می شود.

همچنین لطفا ببینید >> استودیو صدابرداری امیر تهرانی

مهم! برای امتیاز به این مطلب کلیک کنید
[کل: 1 میانگین: 5]